Με μια μεγάλη γκάμα ελληνικών αρωματικών φυτών προμηθεύει η εταιρεία Marigold Plants A.E τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Ευρώπης. Ο ΑγροΤύπος, επισκέφθηκε την οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής αρωματικών και καλλωπιστικών φυτών στην περιοχή Κάτω Σούλι Μαραθώνα και συνάντησε τον νεαρό (31 ετών) εμπορικό Διευθυντή της Marigold Plants, γεωπόνο, κ. Κρίτων Κιτάντζη. Άνθρωπος με σπουδές στο εξωτερικό και επιχειρηματικό πνεύμα, ο κ. Κιτάντζης έχει καταφέρει να είναι ουσιαστικά ο μοναδικός Έλληνας εξαγωγέας αρωματικών φυτών στην ευρωπαϊκή αγορά. Στους συνεργάτες του συγκαταλέγονται αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως τα Albert Heijn στην Ολλανδία, τα ΟΒΙ στη Γερμανία, τα B&Q στη Μεγάλη Βρετανία και τα ALDI στην Ολλανδία και το Βέλγιο. Στην Ελλάδα η εταιρεία συνεργάζεται με τα Leroy Merlin, τα σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης, αλλά και αρκετά Garden Center.
Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας φθάνουν τα 250 στρέμματα καλλιεργήσιμης έκτασης εκ των οποίων τα 60 στρέμματα είναι θερμοκηπιακές καλλιέργειες και τα 190 στρέμματα υπαίθριες.
Η ετήσια παραγωγή φθάνει τις 300.000 γλάστρες (17 εκατοστών) το χρόνο, ενώ στα μικρότερα μεγέθη η παραγωγή ανέρχεται στα 500.000 τεμάχια. Χαρακτηριστικό της ανάπτυξης της εταιρείας και μάλιστα σε μια δύσκολη οικονομική περίοδο είναι το γεγονός ότι το 2003 η ετήσια παραγωγή της δεν ξεπερνούσε τις 20.000 γλάστρες το χρόνο, ενώ σήμερα ξεπερνάει τις 800.000.
Αρωματικά φυτά σε γλάστρες
«Η Marigold Plants A.E είναι μια εταιρεία που δημιούργησε ο πατέραςμου Λευτέρης Κιτάτζης το 2006 ο οποίος είναι γεωπόνος 3ης γενιάς και εγώ γεωπόνος 4ης γενιάς. Ο πατέρας μου ασχολείται με το κομμάτι της καλλιέργειας και εξαγωγής ανθοκομικών προϊόντων σε γλάστρα από το 1958, ενώ πλέον η εταιρεία μας εστιάζεται περισσότερος στις εξαγωγές. Στο παρελθόν πουλούσαμε μοσχεύματα αρωματικών φυτών και σε άλλους παραγωγούς πλέον έχουμε σταματήσει και παράγουμε μόνο για εμάς (καθετοποιημένη παραγωγή)», μας αναφέρει ο κ. Κρίτων Κιτάντζης.
Και προσθέτει: «τα προϊόντα που πουλάμε στα σούπερ μάρκετ τόσο στη χώρα μας όσο και στο εξωτερικό (προσπαθούμε να κρατάμε τις εξαγωγές ποσοστιαία επί του τζίρου μεταξύ 50 και 60%) είναι αποκλειστικά σε γλάστρες και ο καταναλωτής εκτός του ότι μπορεί να τα φυτέψει στον κήπο του, μπορεί να τα έχει και στην κουζίνα του, διότι είναι πιστοποιημένα. Η παραγωγή των αρωματικών φυτών στη γη για “κομμένη χρήση” είναι μια εντελώς διαφορετική δουλειά με την οποία δεν ασχολούμαστε».
Οι έλεγχοι
Ένα μεγάλο κομμάτι της επιτυχίας της επιχείρησης της οικογένειας Κιτάντζη έχει να κάνει ότι έχει καταφέρει να πιστοποιεί τα προϊόντα της και να ανταποκρίνεται σε όλους τους ελέγχους και τα στάνταρ που θέτουν οι ξένοι πελάτες του. «Οι έλεγχοι γίνονται από συγκεκριμένα εργαστήρια στο εξωτερικό τα οποία μας υποδεικνύονται από τον τελικό πελάτη. Παρόλα αυτά οι έλεγχοι δεν αφορούν μόνο τις εργαστηριακές αναλύσεις αλλά έχουν να κάνουν με τη λειτουργία της εταιρείας, τη φερεγγυότητά μας, τον τρόπο που δουλεύουμε αλλά και από το πώς συνεργαζόμαστε με τους ξένους πελάτες μας», μας κάνει γνωστό ο εμπορικός διευθυντής της επιχείρησης.
Μικρό το μερίδιο των ελληνικών αρωματικών φυτών στη διεθνή αγορά
Αν και η Ελλάδα είναι μια χώρα που διαθέτει μια μεγάλη γκάμα παραγωγής αρωματικών φυτών –σύμφωνα με τον κ. Κιτάντζη– δυστυχώς το μερίδιο των ελληνικών αρωματικών φυτών στην ευρωπαϊκή αγορά είναι πάρα πολύ μικρό. «Όταν οι άνθρωποι της δουλειάς μας λένε ότι προωθούν ελληνικά αρωματικά φυτά εννοούν από τη Marigold Plants αφού δεν υπάρχει κάποιος άλλος που να κάνει εξαγωγές. Για παράδειγμα σας αναφέρω ότι στην περιοχή της Αλμπένγκα στη Β.Δ. Ιταλία υπάρχουν 1.500 παραγωγοί που καλλιεργούν αρωματικά φυτά, ενώ στο Μαραθώνα 20» μας τονίζει ο γεωπόνος και παραγωγός από το Μαραθώνα.
Το πρώτο σε ζήτηση αρωματικό φυτό
Ποια είναι όμως τα αρωματικά φυτά με τη μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα και το εξωτερικό; Σύμφωνα με τον κ. Κρίτωνα Κιτάντζη: «Το αρωματικό φυτό με τη μεγαλύτερη ζήτηση τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό είναι το δενδρολίβανο και ακολουθεί το θυμάρι. Ο δυόσμος ζητείται αρκετά στην Ελλάδα, όμως δεν ισχύει το ίδιο στο εξωτερικό».
Τιμές, πληρωμές και κόστος καλλιέργειας
Ένα από τα θέματα που θέσαμε προς συζήτηση κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στο Μαραθώνα ήταν αυτό σχετικά με το εμπορικό κομμάτι. Ποιες είναι δηλαδή οι τιμές που πουλάει τα προϊόντα της σε Ελλάδα και εξωτερικό η Marigold Plants, καθώς επίσης και πώς διαμορφώνεται η κατάσταση με τις πληρωμές; «Στην Ελλάδα είναι πολύ δύσκολο να πληρωθείς εντός 30 ημερών, ενώ στο εξωτερικό οι 30 ημέρες αποτελούν το μέγιστο που αναμένουμε μέχρι να πληρωθούμε για τις πωλήσεις που έχουμε κάνει. Φαινομενικά οι τιμές είναι καλύτερες όταν πουλάς στο εξωτερικό. Τα πράγματα όμως επί του πρακτέου δεν είναι έτσι διότι οι απαιτήσεις όταν πουλάς στο εξωτερικό είναι πολύ υψηλότερες», σημειώνει ο κ. Κιτάντζης.
Και συμπληρώνει: «Σε 17 εκατοστά διάμετρο γλάστρας η τιμή στο εξωτερικό κυμαίνεται από 1 έως 1,20 ευρώ ενώ στην ελληνική αγορά κυμαίνεται από 1 ευρώ και κάτω (μπορεί να φθάσει ακόμα και τα 65 λεπτά το τεμάχιο). Για πιστοποιημένο αρωματικό φυτό σε γλάστρα με απαιτήσεις εξωτερικού το κόστος καλλιέργειας είναι περίπου 85-90 λεπτά».
Πώς γίνονται οι παραγγελίες από το εξωτερικό
Επιπλέον, ο κ. Κιτάντζης αναφέρθηκε και στον τρόπο που αποφασίζει τον όγκο της παραγωγής του με βάση τις παραγγελίες που έχει από το εξωτερικό. «Υπάρχουν κάποιοι έμποροι οι οποίοι σου δίνουν πολύ νωρίς κάποιο μέγεθος ποσοτήτων για την ερχόμενη σεζόν. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως θα πρέπει να πάρουμε ρίσκο. Πριν από 3-4 χρόνια οι παραγγελίες ερχόντουσαν Αύγουστο – Σεπτέμβριο για τα φυτά που θα πωλούσαμε την άνοιξη της επόμενης χρονιάς. Πλέον επειδή υπάρχει πολύ μεγάλη ανασφάλεια οι παραγγελίες έρχονται Νοέμβριο – Ιανουάριο για τα φυτά που θα πουλήσουμε το Μάρτιο. Αυτό σημαίνει ότι αν ο παραγωγός περιμένει να πάρει την παραγγελία ώστε να καλλιεργήσει δεν υπάρχει καμία περίπτωση να τα καταφέρει. Οπότε ρισκάρουμε.
Brand name
Σε ό,τι έχει να κάνει με το brand name ο κ. Κιτάντζης μας εξηγεί ότι στην περίπτωση των αρωματικών φυτών δεν υπάρχει λόγος να φέρουν το brand μιας επιχείρησης (πέρα του ότι αυτό δεν το επιτρέπουν οι ξένες αλυσίδες σούπερ μάρκετ). Ειδικότερα, σε ερώτησή μας σχετικά με το αν στις συσκευασίες που πωλούνται τα προϊόντα του κ. Κιτάντζη στα σούπερ μάρκετ υπάρχει η επωνυμία της εταιρείας μας αναφέρει: «πέραν του ότι δεν μας επιτρέπουν να υπάρχει η επωνυμία μας στις γλάστρες με τα φυτά που πουλάμε δεν υπάρχει και κάποιο όφελος να προωθήσουμε το Marigold Plant. Αυτό που έχει σημασία είναι να προωθηθεί το προϊόν. Γι’ αυτό και όλες οι εταιρείες δημιουργούν υποτυπώδη brand name για το προϊόν και όχι για την ίδια την εταιρεία».
Λίγα λόγια για τη Marigold Plants A.E.
- Το 1981 ο κ. Λευτέρης Κιτάντζης, γεωπόνος τρίτης γενιάς, δημιουργεί μια επιτυχημένη εταιρεία παραγωγής και εξαγωγής φυτών εσωτερικού και εξωτερικού χώρου. Αυτή η επιτυχία τον ενθαρρύνει να επεκταθεί στην παραγωγή και να ιδρύσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια μονάδα παραγωγής και εμπορίας φυτών και μοσχευμάτων.
- Το 2006 ιδρύεται η Marigold Plants A.E., η οποία επεκτείνει τις δραστηριότητες της, έτσι ώστε να καλύψει ένα ευρύτερο φάσμα δραστηριοποίησης, με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση σε ανθρώπινο δυναμικό, εκτάσεις καλλιέργειας και τεχνογνωσία. Στο πλευρό του κ. Λευτέρη Κιτάντζη βρίσκεται η 4η γενιά γεωπόνων. Από το 2007, ο μεγαλύτερος γιος του κ. Κρίτων Κιτάντζης, γεωπόνος ΜSc και από το 2010, ο νεώτερος γιος του κ. Φαίδων, επίσης γεωπόνος και Marketing MSc.
- Η Marigold Plants Α.Ε. είναι η πρώτη και μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που διαθέτει πιστοποίηση του ολλανδικού οίκου MPS – ECAS για όλη την παραγωγή της και επίσης για τον τρόπο λειτουργίας της.