Αν και τυπικώς το ελληνικό brand name αφορά τη στήριξη των ελληνικών προϊόντων στις ξένες αγορές, επί της ουσίας οι ελληνικές επιχειρήσεις αποβλέπουν σε οφέλη από την εσωτερική αγορά. Δεκάδες ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων, αντιλαμβανόμενες την προτίμηση των καταναλωτών στην αγορά ελληνικών προϊόντων, «ζωγράφισαν» τα τελευταία χρόνια την ελληνική σημαία ως εικαστική αναφορά στις συσκευασίες τους. Παράλληλα η «καταγωγή» των προϊόντων έχει παίξει αποφασιστικό ρόλο στην πολιτική μάρκετινγκ που ακολουθούν εκατοντάδες επιχειρήσεις, οι οποίες διαπιστώνοντας έντρομες την κατάρρευση των πωλήσεων και κυρίως της καταναλωτικής ζήτησης στην περίοδο της κρίσης απευθύνθηκαν στους καταναλωτές επιδιώκοντας να «ξυπνήσουν» τον υφέρποντα «οικονομικό εθνικισμό» τους.
Οι επιχειρήσεις αποβλέπουν κυρίως στο να αποκτήσουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι των ομοειδών εισαγομένων προϊόντων, δεδομένου ότι τα προϊόντα των ξένων εταιρειών λόγω των οικονομικών δυνατοτήτων των πολυεθνικών ομίλων διαθέτουν το πλεονέκτημα των τιμών.
Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που κατ’ αυτόν τον τρόπο κατόρθωσαν να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά επικαλούμενες την ελληνικότητα των προϊόντων τους – άλλες να περιορίσουν τις απώλειες και άλλες να κερδίσουν μερίδια αγοράς. Τούτο έγινε φανερό σε αρκετές μετρήσεις των καταναλωτικών προτιμήσεων και κυρίως σε περιπτώσεις όπου ένα ελληνικό και ένα εισαγόμενο προϊόν έχουν ίδια τιμή ή περίπου ίδια τιμή και σημαντικό τμήμα καταναλωτών επιλέγει το εγχώριο.
Η απόφαση λοιπόν – αφορά το εικαστικό μέρος του σήματος και τον λογότυπο – υπεγράφη σήμερα από τον κ. Γιακουμάτο, ενώ ο ΕΛΓΟ-Δήμητρα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και το Γενικό Χημείο του Κράτους ήδη σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και τους αντίστοιχους κλαδικούς φορείς έχουν επεξεργαστεί, προκειμένου να κερδίσουν χρόνο, τους σχετικούς κανονισμούς που αφορούν την απονομή του σήματος στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα αλκοολούχα ποτά αντιστοίχως, ενώ ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», επεξεργάζονται τον σχετικό κανονισμό στα ελαιοκομικά προϊόντα (ελαιόλαδο και επιτραπέζιες ελιές).
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, υπεύθυνη για το σήμα ήταν η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης, της οποίας επικεφαλής για περίπου δύο χρόνια – για τα οποία επιχειρηματίες και κυβερνητικοί παράγοντες θεωρούν ότι χάθηκαν χωρίς λόγο – ήταν ο κ. Ανδρέας Κατσανιώτης, αποτυχών υποψήφιος περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας στις τελευταίες περιφερειακές εκλογές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαδικασία για την έγκριση της απονομής εθνικού σήματος στα ελληνικά προϊόντα ξεκίνησε από τον Μάιο του 2010, όταν υπουργός Ανάπτυξης – Οικονομίας λεγόταν τότε – ήταν η κυρία Λούκα Κατσέλη, ενώ βασικός πρωταγωνιστής ήταν ο γενικός γραμματέας Εμπορίου κ. Στέφανος Κομνηνός.
Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δόθηκε έναν χρόνο αργότερα, δηλαδή το 2011, ενώ η απόφαση έγινε δυνατόν να υπογραφεί μόλις το 2012. Τον Μάρτιο του 2013 ο τότε υφυπουργός κ. Θανάσης Σκορδάς προκήρυξε τον σχετικό διαγωνισμό και ενάμιση χρόνο αργότερα έγιναν η επιλογή του σήματος και η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης.