Ο Σταύρος Κωνσταντινίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Eurimac, μιλάει σε συνέντευξή του στο Χρήστο Κοτσακά και το epixeiro.gr, για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του brand ζυμαρικών ΜΑΚΒΕΛ, μια ιστορία που ξεκίνησε πριν τα μέσα του περασμένου αιώνα και που «εξακολουθεί να είναι οικογενειακή υπόθεση».
Μιλήστε μας για την ιστορία του brand ΜΑΚΒΕΛ και για το πώς φτάσατε, το 1996, στην ίδρυση της Eurimac.
«ΜΑΚΒΕΛ» (Μακαρονοποιεία Βορείου Ελλάδος) είναι το όνομα που δίνουν στην εταιρεία τους, το 1945, τα αδέρφια Παντελής και Νίκος Κωνσταντινίδης, με καταγωγή απ’ τη Σμύρνη. Πρόκειται ουσιαστικά για τη μετονομασία της βιοτεχνίας ζυμαρικών ΕΡΜΗΣ, που είχαν αποκτήσει στα τέλη του 1939, στη Θεσσαλονίκη.
Από τότε, η δραστηριότητα παραγωγής και εμπορίας ζυμαρικών εξακολουθεί να είναι οικογενειακή υπόθεση, μέχρι και σήμερα που η τρίτη γενιά της οικογένειας Κωνσταντινίδη προετοιμάζεται αργά αλλά σταθερά, με αγάπη και υπευθυνότητα, να αναλάβει τα ηνία.
Τα ζυμαρικά ΜΑΚΒΕΛ είναι η ιστορική μάρκα, που αποφασίσαμε να επαναφέρουμε δυναμικά στα ελληνικά νοικοκυριά, προσφέροντας ζυμαρικά με βάση την άριστη ποιότητα της πρώτης ύλης (ελληνικά σκληρά σιτάρια) σε συνδυασμό με την πρωτοποριακή τεχνολογία παραγωγής και την τεχνογνωσία μας των 80 ετών.
Τα ζυμαρικά μας παράγονται στο Κιλκίς από την εταιρεία EURIMAC. Μια ελληνική βιομηχανία, από τις πιο σύγχρονες στην Ευρώπη. Η εταιρεία, αλλά και η έναρξη λειτουργίας του νέου εργοστασίου το 1996, ήρθε ως φυσικό αποτέλεσμα δύο πολύ σημαντικών παραγόντων.
Ο πρώτος ήταν ο εξωστρεφής προσανατολισμός της βιομηχανίας ΜΑΚΒΕΛ, στις αγορές του εξωτερικού, ο οποίος είχε ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1960. Ο δεύτερος ήταν η μεγάλη αλλαγή στο ελληνικό λιανεμπόριο τη δεκαετία του 1990. Η οργάνωσή του σε επίπεδα μεγάλων αλυσίδων (από το εξωτερικό κυρίως), οι οποίες δημιούργησαν νέο καθεστώς σε ότι αφορούσε κανονισμούς, προδιαγραφές παραγωγής και τυποποίησης των προϊόντων.
Από το 1996 μέχρι και σήμερα η EURIMAC, επενδύοντας διαρκώς την κερδοφορία της και με μηδενικό δανεισμό, είναι μία από τις πιο σύγχρονες βιομηχανίες στην Ευρώπη. Βραβεύτηκε το 2013 με το βραβείο «Ελληνική Αξία», το 2014 με το βραβείο «Άριστη επίδοση, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη» και το 2015 με το χρυσό βραβείο «Προστασία Περιβάλλοντος».
Ποια είναι σήμερα η διαδικασία που ακολουθείτε για την παραγωγή των ζυμαρικών σας;
Η διαδικασία της παραγωγής και συσκευασίας είναι 100% καθετοποιημένες. Αρχίζει από την επιλογή των σκληρών σιταριών, που προέρχονται αποκλειστικά από ελληνικές καλλιέργειες, και φτάνει μέχρι τις αυτοματοποιημένες αποθήκες του εργοστασίου, που λειτουργούν με το σύστημα FIFO.
Οι γραμμές παραγωγής είναι τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως αυτοματοποιημένες, γεγονός που συνεπάγεται ότι όλη η παραγωγική διαδικασία συντελείται χωρίς καμία φυσική παρέμβαση. Επιπρόσθετα, η EURIMAC παράγει τη θερμική ενέργεια που απαιτείται για την ξήρανση των ζυμαρικών της με λέβητα, που καίει βιομάζα (φλοιό ρυζιού), με αποτέλεσμα το ενεργειακό της αποτύπωμα να είναι μηδενικό.
Η ευαισθητοποίηση μας, ιδιαίτερα σε θέματα περιβάλλοντος και εφαρμογής συστημάτων κυκλικής οικονομίας, καθορίζουν την ταυτότητά μας στην Ελλάδα αλλά και στις αγορές του εξωτερικού που δίνουν πολύ μεγάλη βαρύτητα σε παρόμοια θέματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η EURIMAC είναι η μοναδική βιομηχανία ζυμαρικών στην Ελλάδα που παράγει θερμική ενέργεια με καύση βιομάζας για την παραγωγή των προϊόντων της.
Η εταιρία διαθέτει πιστοποίηση κατά EN ISO 9001:2008, EN ISO 22000:2005 (HACCP), IFS 6 (International Food Standards) και BRC 7. Επιπρόσθετα, χρησιμοποιεί τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό με ξηραντήρια από ανοξείδωτο ατσάλι (ASI 316), όπου επιτυγχάνονται θερμοκρασίες πάνω από 85°C (Μέθοδος UHT), εξασφαλίζοντας υψηλότατα επίπεδα υγιεινής. Αποτέλεσμα, η σύνθεση της πρωτεΐνης του σιταριού να παραμένει σταθερή, τα οργανοληπτικά στοιχεία να μην υφίστανται αλλοιώσεις και τα παραγόμενα ζυμαρικά να είναι πλήρως παστεριωμένα.
Από το 1996 μέχρι σήμερα, στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου παράγονται ζυμαρικά σε περισσότερα από 60 σχήματα, τα οποία διατίθενται τόσο στην ελληνική αγορά, με σήματα που ανήκουν σε μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου, όσο και με σήματα που ανήκουν στην εταιρεία και πωλούνται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Δώστε μας μια εικόνα για το σήμερα της επιχείρησης. Για τη δυναμική της γραμμής παραγωγής, τις επενδύσεις που πραγματοποιείτε, τις πωλήσεις και το προσωπικό.
Η δυναμική της εταιρείας στηρίζεται στα οικονομικά της στοιχεία, που τη βοηθούν να προσφέρει ιδιαίτερα ποιοτικό προϊόν, σε προσιτές τιμές, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σε αυτό βοηθούν οι άριστες πρώτες ύλες αλλά και η προηγμένη τεχνολογία του εργοστασίου μας. Οι πωλήσεις μας είναι σταθερές στην Ελλάδα, σε μία χώρα που δυστυχώς πιέζεται ακόμη μετά από 10 χρόνια οικονομικής αστάθειας. Παρόλα αυτά, είμαστε μεταξύ των τριών μεγαλύτερων παραγωγών ζυμαρικών στην Ελλάδα (55.000 τόνοι – πρόβλεψη 2019) και οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς ζυμαρικών στο εξωτερικό, εξάγοντας το 40% της παραγωγής μας.
Το 2015, ο κύκλος εργασιών μας έφτασε τα 37 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων 3,04 εκατ. ευρώ. Το 2016 τα 36,50 εκατ ευρώ με κέρδη προ φόρων 6,75 εκατ. ευρώ και το 2017 τα 35 εκατ. ευρώ με κέρδη προ φόρων 3,92 εκατ. ευρώ (μεσομακροπρόθεσμος δανεισμός 1,10 εκατ. ευρώ).
Οι επενδύσεις μας από το 1996 είναι συνεχείς. Από το 1996 έως το 2008 έφτασαν τα 25,4 εκ. ευρώ, από το 2008 έως το 2018 τα 22,13 εκ. ευρώ και από το 2019 έως το 2021 θα φτάσουν τα 6,9 εκ. ευρώ. Το μόνιμο προσωπικό μας αριθμεί 120 άτομα.
Το 2017, η εταιρεία σας λάνσαρε ξανά στην αγορά τα ΜΑΚΒΕΛ. Μιλήστε μας για αυτό, για το τι απαιτείται για να συνδέσεις το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον και για την ανταπόκριση του κοινού.
Το brand ΜΑΚΒΕΛ είναι η ταυτότητά μας. Η ληξιαρχική πράξη γέννησής μας. Γι’ αυτό και αποφασίσαμε να μοιραστούμε αυτό τον «θησαυρό» με τη σημερινή γενιά, προσφέροντας της ένα κλασσικό προϊόν, με ό,τι αξίες μεταφέρει, αλλά με σημερινές ποιοτικές προδιαγραφές. Ίδιες και κατά περίπτωση καλύτερες από αυτές του ανταγωνισμού. Η σύνδεση με το παρελθόν ήταν δική μας ανάγκη πρώτα και μετά προέκυψε και η ανάγκη για τη μεταφορά του, στο σήμερα.
Η ανταπόκριση είναι τεράστια και καταγράφεται τόσο στις πωλήσεις όσο και στις αντιδράσεις των καταναλωτών (έρευνες / social media). Η αναγκαιότητα για θεμελιώδεις αξίες, όπως και η υψηλή ποιότητα των προϊόντων, εξακολουθούν να είναι ζητούμενα σήμερα περισσότερο από ποτέ. Οι καταναλωτές δεν έχουν χρόνο για πολλά λόγια. Παραμένουν όμως πιστοί στην αναζήτηση της αλήθειας. Αυτό είναι το μυστικό μας!
Ποιος είναι σήμερα ο ανταγωνισμός στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά ζυμαρικών; Ποια είναι η στρατηγική σας σε αυτόν τον τομέα και πως κινείστε γύρω από το θέμα της καινοτομίας;
Ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά ήταν, είναι και θα είναι συνεχής και έντονος. Αποτέλεσμα του σκληρού αυτού ανταγωνισμού είναι ότι, από το 2008 και έπειτα, δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα μόνον τέσσερα εργοστάσια ζυμαρικών, έναντι των 15 που υπήρχαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η μεγάλη αλλαγή στο ελληνικό λιανεμπόριο τη δεκαετία του 1990, με τη δημιουργία μεγάλων αλυσίδων, ανάγκασε την προσαρμογή και της παραγωγής σε λίγες και μεγάλες μονάδες.
Η στρατηγική στο brand ΜΑΚΒΕΛ είναι ζυμαρικά ανώτερης ποιότητας, σε «κάθε μέρα χαμηλή – σωστή τιμή» (low price every day). Δεν ταιριάζουν στην φιλοσοφία μας πολιτικές ευκαιριακών προσφορών ή φαινομενικές εκπτώσεις σε κάποιες χρονικές περιόδους.
Το «every day low price» είναι εφικτό γιατί:
Η μονάδα παραγωγής ζυμαρικών είναι καθετοποιημένη, με τον πιο σύγχρονο μύλο άλεσης σκληρού σίτου.
Η μεγάλη παραγωγική δυναμικότητα του σιμιγδαλόμυλου (330 τ. άλεση την ημέρα) και του εργοστασίου ζυμαρικών (72.000 τ. τον χρόνο) εξασφαλίζουν οικονομίες κλίμακας.
Υπάρχει λιτή οργάνωση σε όλα τα τμήματα της εταιρίας.
Παράγουμε όλη τη θερμική ενέργεια που απαιτείται για την ξήρανση των ζυμαρικών με καύση βιομάζας με πολύ χαμηλό κόστος και μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα.
Δεν έχουμε τραπεζικό δανεισμό και επανεπενδύουμε την κερδοφορία μας σε σύγχρονες μεθόδους παραγωγής.
Πρωτοπορούμε και καινοτομούμε με ζυμαρικά νέας γενιάς. Πριν τρία χρόνια, παρουσιάσαμε τα ζυμαρικά τετράγωνης διατομής με σήμα «Tetragono». Τον Οκτώβριο 2018, λανσάραμε και την νέα σειρά ζυμαρικών με πέντε δημητριακά (όχι μόνο με σκληρό σιτάρι αλλά και με βρώμη, καλαμπόκι, κριθάρι και όλυρα), τα οποία έχουν αρχίσει να μπαίνουν δυναμικά, στο καλάθι των νοικοκυριών.
Μιλήστε μας για τις εξαγωγές σας. Σε πόσες χώρες φτάνουν τα προϊόντα σας και με ποιες ετικέτες; Υπάρχουν διαφορές στην προϊοντική γραμμή μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού; Επίσης, υπάρχουν διαφορές στις απαιτήσεις των αγορών/καταναλωτών;
Η εταιρεία μας, είναι στρατηγικός συνεργάτης – προμηθευτής ζυμαρικών ποιότητας τόσο Ελλήνων λιανεμπόρων, όσο και επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο.
Τα προϊόντα μας εξάγονται, από τις πιο κοντινές μέχρι τις πιο μακρινές χώρες (Ιαπωνία – Κίνα – Κούβα). Τα ζυμαρικά μας εξάγονται κυρίως με δικά μας σήματα (ΜΑΚΒΕΛ – Famiglia – La Mediterranea). Σε ορισμένες περιπτώσεις. εξάγονται και με σήματα των αγοραστών του εξωτερικού.
Η ποιότητα των ζυμαρικών μας είναι η ίδια σε Ελλάδα και εξωτερικό. Μόνο για το σήμα ΜΑΚΒΕΛ γίνεται ιδιαίτερη επιλογή των ελληνικών σκληρών σιταριών. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η πρώτη ύλη είναι ελληνική και μόνο.
Από την αρχή της διαδρομής, ως ΜΑΚΒΕΛ, η εταιρεία αποτελεί «οικογενειακή υπόθεση». Σε όλα αυτά τα χρόνια που δραστηριοποιείστε στην Ελλάδα, τι θα λέγατε πως έχει αλλάξει στο επιχειρηματικό περιβάλλον και ποια η γνώμη σας για τη σημερινή ελληνική οικονομία;
Δυστυχώς, το επιχειρηματικό περιβάλλον και η ελληνική οικονομία δεν είναι σε καλή κατάσταση. Ευτυχώς, η εταιρία μας χρησιμοποιεί μόνον ίδια κεφάλαια και δεν προσφεύγουμε σε τραπεζικό δανεισμό, κάτι που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα μας.
Βάσει της εμπειρίας σας, ποιες είναι οι βασικές συμβουλές που θα θέλατε να μεταφέρετε στους νέους που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στην χώρα μας;
Να ονειρεύονται και να εργάζονται με πάθος για να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να αναζητούν τη γνώση και να αρπάζουν τις ευκαιρίες απ’ όπου κι αν έρχονται.
Κεφάλαιο εταιρική κοινωνική ευθύνη (ΕΚΕ). Ποιες είναι οι δράσεις που πραγματοποιεί η Eurimac γύρω από αυτό το θέμα;
Η εταιρεία μας στηρίζει πολλούς φορείς πανελλαδικά, που βοηθούν ευπαθείς ομάδες συνανθρώπων μας, κι αυτό όχι μόνο τα τελευταία χρόνια. Είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι στο θεσμό της οικογένειας γι’ αυτό και στηρίζουμε στρατηγικά το ΑΛΜΑ ΖΩΗΣ Θεσσαλονίκης (Σύλλογο γυναικών με καρκίνο του μαστού).
Ποια είναι τα επόμενα σχέδια; Γύρω από ποιους άξονες θα κινηθεί η στρατηγική σας για τα επόμενα χρόνια;
Συνεχίζουμε τις επενδύσεις μας σε σύγχρονες τεχνολογίες που θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα μας, ώστε να συνεχίσουμε να διαθέτουμε υψηλής ποιότητας ζυμαρικά σε κάθε μέρα χαμηλή – σωστή τιμή.