Πρωταγωνιστής της ζήτησης αναδείχθηκε το ηλεκτρικό ποδήλατο, ήδη από τις πρώτες ώρες που «άνοιξε» η πλατφόρμα Κινούμαι Ηλεκτρικά του προγράμματος επιδότησης της ηλεκτροκίνησης από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μάλιστα, σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου γίνεται λόγος για «ποσοστό που αγγίζει το 80 %» της συνολικής ζήτησης των ενδιαφερομένων για ποδήλατα, δίτροχα και αυτοκίνητα.
Μια αναμενομένη εξέλιξη καθώς η χρήση ενός e-bike στους προβληματικούς δρόμους των ελληνικών πόλεων αποτελεί δίχως άλλο μια εναλλακτική λύση μετακίνησης. Στο site μιας κατασκευάστριας εταιρείας από την Θέρμη της Θεσσαλονίκης διαβάζω για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης λύσης: «Η χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων κερδίζει ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές καθώς λύνει το μεγάλο πρόβλημα της μετακίνησης στα αστικά κέντρα. Εύκολη και γρήγορη μετακίνηση δίχως την ανάγκη χρήσης άδειας οδήγησης, με ελάχιστο κόστος χρήσης καθώς περιορίζεται μόνο στη φόρτιση της μπαταρίας, χωρίς τέλη κυκλοφορίας και λοιπά έξοδα αλλά και ελάχιστα έξοδα συντήρησης, είναι τα άμεσα πλεονεκτήματα της καθημερινής χρήσης ηλεκτρικού ποδηλάτου».
Με το μικρό αυτό απόσπασμα το κρίσιμο ερώτημα αν υπάρχουν e-bikes που φτιάχνονται στο τόπο μας έχει βρει την απάντηση. Μάλιστα, η απάντηση αυτή έχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς δεν έχουμε μόνο ελληνικές εταιρείες που φτιάχνουν e-bikes αλλά και ελληνικές εταιρείες που έχουν καταφέρει να αναπτύξουν καινοτόμους μηχανισμούς μετατροπής συμβατικών ποδηλάτων σε ηλεκτρικά ποδήλατα υψηλών προδιαγραφών. Με άλλα λόγια, ελληνικά χέρια και ελληνικά μυαλά συνεργάζονται για ένα e-bike made in Greece.
Το παράδειγμα μιας εταιρείας νέων ανθρώπων με την επωνυμία Speen είναι χαρακτηριστική και εξόχως ενθαρρυντική.
Ας πάμε ξανά στο site της εταιρείας από τη Θέρμη της Θεσσαλονίκης – το site της εταιρείας Κυκλοποδηλατική ΑΒΕΕ που κατασκευάζει τα ποδήλατα με το εμπορικό σήμα Ballistic bikes. ΓΟσοι κάνουν τον κόπο να επισκεφθούν το site είναι σίγουρο πως θα δεχθούν την πρόσκληση της εταιρείας για να γνωρίσουν «την νέα σειρά ηλεκτρικών ποδηλάτων της Ballistic εξοπλισμένα με το e-kit της ελληνικής εταιρείας Speen». Τα όσα διαβάσει κανείς έχουν ένα ξεχωριστό ενδιαφέρον: «Τα ηλεκτρικά ποδήλατα Ballistic προσφέρουν την πιο αξιόπιστη λύση καθώς συνδυάζουν μέγιστη ποιότητα σε προσιτή τιμή. Τα ποδήλατα είναι επανδρωμένα με το πιο ελαφρύ και ευέλικτο σύστημα υποβοήθησης της αγοράς, κατασκευασμένο από την Ελληνική εταιρεία Speen παρέχοντας άμεσο service και λύσεις σε κάθε ανάγκη. Η Ballistic έχει τη δυνατότητα να τοποθετήσει την ηλεκτρική υποβοήθηση στο μεγαλύτερο μέρος των ποδηλάτων της αλλά και να προσαρμόσει (κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις) το Ε-Kit της Speen και στο δικό σας».
Η συνεργασία της Speen με την Κυκλοποδηλατική δεν είναι και η μοναδική για εκείνη στον ελληνικό χώρο. Η e-bike version των ιδιαίτερων ξύλινων ποδηλάτων της Cocο-Mat φέρει την υπογραφή της Speen.
Πώς ξεκίνησε η Speen
Αλλά, για να γνωρίσουμε από κοντά και την Speen. Ας ξεκινήσουμε από τις τυπικές συστάσεις. Από ένα παλαιότερο ενημερωτικό σημείωμα διαβάζω: «Η Speen ιδρύθηκε στα μέσα του 2017 με έδρα την Αθήνα. Η ομάδα αποτελείται από τον Νικόλα Χαραλάμπους, τον Σπύρο Κίτο και τον Ιάκωβο Δημητρίου. Η Speen αναπτύσσει καινοτόμους μηχανισμούς μετατροπής συμβατικών ποδηλάτων σε ηλεκτρικά ποδήλατα υψηλών προδιαγραφών. Η πρώτη σειρά ηλεκτρικών συστημάτων μετατροπής ποδηλάτων της εταιρείας, η Flow Series, είναι παγκοσμίως πρωτοπόρα σε επίπεδο ενεργειακής πυκνότητας και αναλογίας ισχύος προς βάρος, προσφέροντας τη βέλτιστη ισορροπία μεταξύ εύρους, βάρους και όγκου. Κύριος σκοπός της Speen είναι να παίξει ρόλο κλειδί στον χώρο των μεταφορών μέσω της συνεχόμενης καινοτομίας στον τομέα της ηλεκτροκίνησης» (περισσότερα στη διεύθυνση http://speenbikes.com/.
Έχει όμως αξία να «πούμε» και δύο καλές κουβέντες παραπάνω για τους 3 μηχανικούς που μόλις παρέλαβαν το πτυχίο τους στην Πάτρα ξεκίνησαν να σχεδιάσουν προϊόν, να χτίσουν πρωτότυπο σε hardware, και μάλιστα προχώρησαν σε σύσταση εταιρείας, αρχικό προϊόν, και πρώτες πωλήσεις, ενώ παράλληλα πήραν το ρίσκο (βαρύ για τις νεανικές πλάτες τους) να αναλάβουν ένα μικρό δάνειο για κεφάλαιο κίνησης και για να προχωρήσουν την εταιρία τους – χωρίς αρχική χρηματοδότηση και χωρίς υποστήριξη… Και όμως τα κατάφεραν και στάθηκαν στα πόδια τους.
Η Αλεξάνδρα Χολή, partner του Metavallon VC – το fund που έδωσε τη πρώτη χρηματοδότηση των 200 χιλιάδων ευρώ ως μια επένδυση σποράς στη νεανική εταιρεία καινοτομίας- επισημαίνει: «Η ομάδα της Speen μας εντυπωσίασε εξ αρχής με το επιχειρηματικό της πνεύμα, την πρωτοβουλία, την ήρεμη ταπεινή δύναμή της, τη γνώση για την αγορά της, την αγάπη για το προϊόν της – το όραμά της! Και η θέση της πλέον είναι μοναδική, να ξεχωρίζει τεχνολογικά στην παγκόσμια αγορά της προσωπικής ηλεκτροκίνησης που αυτή τη στιγμή μάλιστα εκτοξεύεται».
Η Speen φαίνεται να κερδίζει το δύσκολο στοίχημα δείχνοντας και τη μόνη έγκυρη διαδρομή για τη συνάντηση της παραγωγής και της καινοτομίας στην Ελλάδα. Ένα e-bike made in Greece αλλά και e-kit για όλο τον Κόσμο.
Η συνέχεια θα έχει (και πάλι) εκπλήξεις. Η επόμενη γενιά συστημάτων της Speen θα ενσωματώνει Internet of Things (IoT) εφαρμογές με τη χρήση προηγμένου συστήματος αισθητήρων που υποστηρίζει με τον αποτελεσματικότερο τρόπο την απόδοση του προϊόντος, την υγεία και τον αστικό τρόπο ζωής. {http://speenbikes.com}