Παλίρροια Εξάγει ελληνική παραδοσιακή κουζίνα σε όλο τον πλανήτη



Εξάγοντας σχεδόν το 90% του κύκλου εργασιών της η «Παλίρροια», μια βιομηχανία τροφίμων με έδρα τα Πολιτικά Εύβοιας, έχει καταφέρει να κάνει πράξη αυτό για το οποίο πολύ συζητάμε στη χώρα τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως να επιτυγχάνουμε σοβαρά αποτελέσματα: να εξάγει Ελλάδα, και συγκεκριμένα μεσογειακή κουζίνα, σε όλο τον κόσμο! Διαθέτοντας τρεις υπερσύγχρονες παραγωγικές μονάδες στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Κίνα και απασχολώντας περίπου 1.450 άτομα, η «Παλίρροια» παράγει περίπου 1,4 εκατομμύρια ντολμαδάκια την ημέρα και τα οποία εξάγει σε περισσότερες από 40 χώρες: στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Αυστραλία, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, στη Μέση Ανατολή ακόμα και στην Αφρική. Είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός ντολμά στον κόσμο και η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία εξαγωγής έτοιμων γευμάτων.

Η εταιρεία παράγει καθημερινά επίσης 180.000 μερίδες φαγητού και διαθέτει 120 παραδοσιακές και σύγχρονες συνταγές βασισμένες στην ελληνική και μεσογειακή κουζίνα (ντολμαδάκια, παστίτσιο, μουσακάς, μπάμιες, ρεβίθια, γίγαντες κ.ά.), προϊόντα τα οποία βρίσκονται τόσο στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε όλο τον κόσμο και παράλληλα επιλέγονται από τους επαγγελματίες εστίασης.

Η χρονιά-ορόσημο

Η εξέλιξη της εταιρείας ήταν σταθερά ανοδική, ωστόσο το μεγάλο βήμα που σφράγισε τον μετασχηματισμό της από μια οικογενειακή εταιρεία σε έναν ισχυρό βιομηχανικό όμιλο με φιλοδοξία να πολλαπλασιάσει τις πωλήσεις του στο εξωτερικό πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2000. Τότε αποφασίστηκε, έπειτα από πολλή έρευνα και μελέτη των παγκόσμιων τάσεων για την αγορά έτοιμων γευμάτων, να προχωρήσει σε επενδύσεις για τον ριζικό εκσυγχρονισμό, αξιοποιώντας όλες τις τεχνολογίες αιχμής του τομέα, της μονάδας στην Εύβοια και παράλληλα τη δημιουργία εργοστασίου στη Βουλγαρία. Επιπλέον, δόθηκε βαρύτητα στον τομέα έρευνας και ανάπτυξης, με στόχο τη δημιουργία υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας προϊόντων, με εξαιρετική γεύση, ακολουθώντας τα αυστηρότερα πρότυπα ασφάλειας τροφίμων και επιτυγχάνοντας σταθερή ποιότητα. Τέλος, πριν από το μεγάλο βήμα των εξαγωγών, προχώρησε στη μελέτη και ανάλυση των ξένων αγορών ώστε να προσαρμόσει τα προϊόντα της στις τοπικές συνθήκες και ιδιαιτερότητες.

Κάπως έτσι οι πωλήσεις της εταιρείας στο εξωτερικό από 14 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009 σήμερα προσεγγίζουν τα 40 εκατ. ευρώ, με στόχο τα επόμενα χρόνια να ξεπεράσουν τα 60 εκατ. ευρώ. Η εξαιρετικά επιτυχής διείσδυση της εταιρείας στις αγορές του εξωτερικού ήταν αυτή που την οδήγησε σε ένα μεγάλο αναπτυξιακό άλμα παρά την καθίζηση της εγχώριας αγοράς εξαιτίας της κρίσης. Οι πωλήσεις της στην Ελλάδα το 2016 διαμορφώθηκαν στα 6,3 εκατ. ευρώ έναντι 8 εκατ. ευρώ που ήταν το 2009. Αν δεν είχε εστιάσει στις αγορές του εξωτερικού και παρέμενε προσανατολισμένη στην εσωτερική αγορά τότε είναι πολύ πιθανό, δεδομένης της μείωσης των πωλήσεων στην Ελλάδα, να συζητούσαμε τώρα για άλλη μία εταιρεία με προβλήματα.

Η εκρηκτική ανάπτυξη της εταιρείας στο εξωτερικό, με ένταση που ξεπέρασε τις προσδοκίες της διοίκησης, έφερε την «Παλίρροια» αντιμέτωπη με ανορθόδοξα προβλήματα, όπως ότι δεν ήταν εύκολο να βρει στον όγκο και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά που ζητούσε τα αμπελόφυλλα για την παραγωγή ντολμά! Από ένα σημείο και μετά ήταν αδύνατο να προμηθευτεί τον όγκο αμπελόφυλλων που ήθελε από τους διάσπαρτους παραγωγούς. Το πρόβλημα ξεπεράστηκε γρήγορα με ίδια μέσα, και σήμερα η εταιρεία παράγει η ίδια για την κάλυψη των παραγωγικών της αναγκών αλλά και για να διαθέτει σε τρίτους περισσότερα από 2 δισεκατομμύρια αμπελόφυλλα!

Οπως εξηγεί ο κ. Βασίλειος Σουλιώτης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στην «Κ» με την παραγωγή αμπελόφυλλων όχι μόνο ξεπεράστηκε το πρόβλημα ανεύρεσης μιας πρώτης ύλης, αλλά επέτρεψε στην εταιρεία να καθετοποιήσει εντελώς την παραγωγική της διαδικασία ελέγχοντας πλήρως όλα τα στάδια παραγωγής. Ειδικά το αμπελόφυλλο που λειτουργεί ως φυσικό προστατευτικό, της επέτρεψε να βελτιώσει και να διατηρήσει την υψηλή γεύση και διατροφική αξία του τελικού προϊόντος. Σημειώνεται ότι ακόμα και με τον σημερινό όγκο παραγωγής τα ντολμαδάκια τυλίγονται στο χέρι ένα προ ένα. Για τη βασική σειρά προϊόντων χρησιμοποιεί αποκλειστικά δικές της πρώτες ύλες, ελαιόλαδο εξαιρετικής ποιότητας, ενώ δεν χρησιμοποιείται κανένα συντηρητικό σε καμία φάση της παραγωγικής διαδικασίας.

Επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ την περίοδο 2018-2022

Για την περίοδο 2018-2022 η «Παλίρροια» έχει προγραμματίσει νέες επενδύσεις ύψους 10 εκατ. για την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού και την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητάς της. Bάρος θα δοθεί επίσης στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, στην αύξηση των μεριδίων της στις ξένες αγορές αλλά και στην ενίσχυση της παρουσία της στην Ελλάδα με το λανσάρισμα δύο νέων προϊόντων τα οποία ήδη διανέμονται με επιτυχία στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι την περίοδο 2012-2017 η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις 8,5 εκατ. για την επέκταση των γραμμών παραγωγής και τη δημιουργία νέων αποθηκευτικών χώρων κι ενός σύγχρονου εργαστηρίου έρευνας και ανάπτυξης. Η εταιρεία «Παλίρροια» ιδρύθηκε το 1957 από τον Αντώνη Σουλιώτη με σκοπό την παραγωγή και διανομή ελληνικών ποιοτικών, παραδοσιακών έτοιμων γευμάτων, ενώ το 2000 η δεύτερη γενιά της οικογένειας, Κώστας και Βασίλης, ανέλαβαν σταδιακά τα ηνία της εταιρείας. Σήμερα κατέχουν τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου αντίστοιχα. Οπως σημειώνει ο πρόεδρος της εταιρείας, Κώστας Σουλιώτης, μέσω «της έρευνας και ανάπτυξης, της στενής παρακολούθησης των αγορών στο εξωτερικό καθώς και των διεθνών τάσεων στον χώρο μας, σχεδιάζουμε προϊόντα υψηλής ποιότητας που ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες των σύγχρονων καταναλωτών». Τη μεγάλη διαφορά για την εταιρεία, τονίζει, κάνει το ανθρώπινο δυναμικό και η ομαδική εργασία, ενώ η ενίσχυση της διοίκησης με συνεργάτες όπως ο σημερινός αντιπρόεδρός της Σωτ. Σεϊμανίδης, στέλεχος με πολυετή εμπειρία σε βιομηχανίες τροφίμων, συνέβαλε στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων. Tο 2016 η εταιρεία βραβεύτηκε στο πλαίσιο των Βραβείων Επιχειρηματικής Αριστείας Growth Awards, που διοργανώθηκαν από τη Eurobank και την Grant Thornton, ενώ κέρδισε το Sial Innovation Award, μια σημαντική διεθνή διάκριση, για το προϊόν Dip & Dolmas.

«Αρέσουν στο εξωτερικό οι μεσογειακές συνταγές»

Σύμφωνα με τον Βασίλειο Σουλιώτη, ένα βασικό σημείο στην πορεία της εταιρείας είναι ότι έχει κατορθώσει να προσφέρει σε όλο τον κόσμο αυθεντικές ελληνικές συνταγές αξιοποιώντας τη μεσογειακή κουζίνα ως αιχμή για τη διείσδυσή της στο εξωτερικό. «Σήμερα, το 95% των πελατών μας στο εξωτερικό είναι καταναλωτές που εκτιμούν την υψηλή διατροφική αξία της ελληνικής και μεσογειακής κουζίνας και όχι από την ελληνική ομογένεια». Σημειώνεται ότι η εταιρεία ήδη από το 1974 ξεκίνησε τις πρώτες εξαγωγικές προσπάθειες κυρίως στις ΗΠΑ και σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης, εξαγωγές που ωστόσο στόχευαν περισσότερο στην ελληνική ομογένεια. Ο μετασχηματισμός της εταιρείας από μια μικρή οικογενειακή μονάδα σε έναν υπερσύγχρονο βιομηχανικό όμιλο με ισχυρή διεθνή παρουσία πραγματοποιήθηκε με πολλές επενδύσεις και ακόμη περισσότερη δουλειά και, σύμφωνα με τον κ. Σουλιώτη, είναι μια προσπάθεια χωρίς αρχή και τέλος.

Σημειώνεται ότι το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδοτήθηκε κυρίως μέσα από την κερδοφορία, η οποία επανεπενδυόταν σταθερά στην εταιρεία, και σήμερα οι τραπεζικές υποχρεώσεις παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, με την αναλογία των συνολικών υποχρεώσεων προς τα ίδια κεφάλαια να διαμορφώνεται στο 0,6. Εχοντας την εμπειρία του επιχειρείν σε πολλές χώρες, ο κ. Β. Σουλιώτης επαναλαμβάνει στην «Κ» τις γνωστές αδυναμίες –με προεξάρχουσες τη γραφειοκρατία και την όχι φιλική αντιμετώπιση της επιχειρηματικότητας– της χώρας μας, προσθέτοντας ότι απαιτείται συστηματική δουλειά προκειμένου να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια. Πολλές φορές, σημειώνει, η σύγκριση του πώς αντιμετωπίζεται η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες προκαλεί απογοήτευση, ωστόσο, συμπληρώνει, υπάρχουν πολλές προοπτικές και δυνατότητες ειδικά στον αγροδιατροφικό τομέα. Εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος για τις προοπτικές της χώρας, τονίζοντας ότι κατά τη γνώμη του τα χειρότερα είναι πίσω μας, όμως υπογραμμίζει το ζήτημα της υπερφορολόγησης ως βασικό αποτρεπτικό παράγοντα για να γίνουν επενδύσεις και νέες επιχειρήσεις στη χώρα.

kathimerini.gr





Related Posts